Monday, April 5, 2010

Κάποτε αρχίζεις ν' αναρωτιέσαι για πράγματα που παλιότερα δεν το έκανες. Ας πούμε, για το που μπορείς να φορέσεις πουκάμισο με στρογγυλό γιακά. Αν θα ήταν καλό να ήταν καλύτεροι οι τρόποι σου, σε κάθε περίσταση. Δεν εννοώ σαν εναλλακτική να φέρεσαι σαν αλήτης, αλλά, απλά, να μη σε ένοιαζε, ας πούμε η όλη επιτήδευση. Γύρω από τέτοια πράγματα γυρνάει η σκέψη μου. Σαν παίκτης του μπιλιάρδου που σκέφτεται τις επόμενες κινήσεις του. Θα μπορούσα να πω του σκάκι, αλλά δεν είναι το ίδιο.
Ποιες οι διαφορές ανάμεσα στο μπιλιάρδο και το σκάκι; Και τα δύο μαζί καταλαμβάνουν ένα μεγάλο χώρο των πιθανών ειδών παιγνίων που υπάρχουν. Το μπιλιάρδο παίζει με τους νόμους της κίνησης, των μετατοπίσεων, των συγκρούσεων, συγχρονισμός χεριού-ματιού. Το σκάκι, αν κι έχει να κάνει με κινήσεις, οι αλληλοσυσχετίσεις που επιφέρουν τα πιόνια, βασίζονται σε άλλου είδους συμβάσεις, η δύναμή τους δεν είναι η κινητική, αλλά η στρατηγική. Το σκάκι είναι κινήσεις επί χάρτου, ενώ το μπιλιάρδο είναι το τι γίνεται σε κλίμακα 1:1. Η τεχνική του πρώτου βασίζεται στη σκέψη αποκλειστικά, ενώ του δεύτερου είναι και σωματικές δεξιότητες.
Είναι όμως και τα δύο κάποιες προσεγγίσεις του τι συμβαίνει όταν η ζωή ξεσπάει, πλησιάζουν όσο γίνεται προς αυτό το άπιαστο και ανεξήγητο παρόν και προσπαθούν να περιγράψουν τις στοιχειακές δυνάμεις της ζωής, μένοντας στις παρυφές μιας άρρητης αλήθειας. Έτσι, τα παιχνίδια είναι ένας τρόπος να βελτιώσεις την κατανόηση που έχεις για τον κόσμο. Είναι ένα μέσο που σε πάει από το μερικό στο μερικό συν την ενέργεια.
Αν αυτή η ενέργεια είναι κατά κύριο λόγο ο χρόνος, μπορούμε να επισκοπήσουμε την διαδοχικότητα σαν ένα φορτίο που προστίθεται στη μάζα, καθώς και σε ένα παράγοντα μη υλικό και επιφέρει αλλαγές.
Οι βασικές τάσεις του συστήματος, που είναι ο άνθρωπος, η εντροπία κυρίως, δεν αλλάζουν σημαντικά, ώστε να επηρεαστούν οι βασικές μεταβλητές, αλλά ίσως μεταβάλλεται το πεδίο τιμών κάποιων εξισώσεων. Εισάγοντας, ας πούμε, στις λύσεις των συστημάτων εξισώσεων που τρέχουν κατά τη διαδοχικότητα και κάποιες έξω απ' το σύνολο των φυσικών και των πραγματικών αριθμών. Οι περισσότερες απ' αυτές τις αλλαγές συμβαίνουν στη φαντασία μας όταν παίζουμε και όταν μελετούμε. Το πέρασμα από εκεί, στο πεδίο του πραγματικού, έγκειται σε μια μηχανική που δεν έχει ερευνηθεί ακόμη αρκετά, αφού η ίδια η έρευνα είναι ταυτόχρονα το περιεχόμενο της έρευνας. Αυτό το κείμενο θα μπορούσε να είναι μια τέτοια μηχανική, μια, που έχει σαν υλικό το λόγο.

No comments: